Inspiratie

NIEUW

The brain-changing benefits of exercise...

play

‘Exercise’, dus het trainen van spiergroepen, doet niet alleen je lichaam en spieren goed. Ook om gewicht te verliezen...

bekijk alle video's >>

Strategie komt eigenlijk altijd weer neer op: we willen beter worden, of beter zijn dan de rest. Maar ook: jij kunt jezelf wel beter vinden dan de rest, de allerbelangrijkste vraag is natuurlijk: denkt je klant daar ook zo over?

Klant centraal, omzet optimaal

In deze roerige tijden is voor de continuïteit van bedrijven en organisaties een goede omzetontwikkeling cruciaal. Die bereik je door al je handelen volledig te focussen op de klant. Wat gaat er goed? Waar kunnen we intern nog veel winnen? Wat willen klanten van ons? In welke kant evolueren we? Hoe maken we ons bedrijf in al zijn vezels klantgericht?

De winstgroei wordt dan een rapportcijfer voor de interne progressie het bedrijf. In mijn ervaring is een blik van buiten daarbij enorm waardevol. Je krijgt er snel veel nieuwe ideeën bij en al bestaande goede ideeën de extra aandacht die ze verdienen. Zo krijgt klantfocus weer de centrale plaats die het verdient binnen de organisatie.

De klant kan pas echt fan worden, als je medewerker dat ook is

Je kunt pas echt een fan van je klant maken als de medewerkers zelf ook fan zijn van je organisatie. Dus daar begint het mee. Als je goed voor je mensen zorgt, zorgen zij goed voor je klanten. Een simpele gedachte maar daarmee valt alles op zijn plek.

Als je besluit dat het creëren van fans je hoogste doel is, volgt daaruit dat al het handelen daarop gericht moet zijn. Dit vraagt niet alleen een voortdurende dialoog met je klanten over hun verwachtingen, maar ook continu in contact zijn met je medewerkers. ‘Hoe kan ik jou faciliteren, zodat jij optimaal je werk kunt doen en onze klanten enthousiast kunt houden?’

Ik geloof niet in revolutie. Wel in vijftig keer twee procent

Evolutie is zoveel beter dan revolutie. Kleine stapjes, liever vijftig keer twee procent dan twee keer vijftig. Waarom? Cultuur wint het altijd van opgelegde strategie. De verandering moet van de medewerkers zelf zijn. Een stap van twee procent zet je gemakkelijker en dus eerder.

Enerzijds doet iedere kleine stap er dan toe, anderzijds houd je er voortdurend zicht op of het stapjes in de goede richting zijn. Met de twee procent methode empower je iedereen in je bedrijf. Je ziet ineens synergie ontstaan, initiatief, inspiratie, enthousiasme.

Leidinggeven = zorgen dat je mensen hun werk zo goed mogelijk kunnen doen

Wanneer je mensen hebt aangenomen, mag je er vanuit gaan dat ze optimaal gemotiveerd zijn. Daar hoef je in principe niets aan te doen. Om te zorgen dat ze ook optimaal gemotiveerd blijven, is het een belangrijke taak van leidinggevenden om de factoren die hen belemmeren in hun werk zoveel mogelijk weg te nemen.

Dat reikt van computers die altijd goed werken tot het nakomen van beloftes, aan klanten of je eigen mensen. Op die manier kun je met z’n allen bezig zijn met waar het om gaat: alle focus op klantenservice en het voortdurend sterker worden van de organisatie.